Suomen tulevaisuus -sarja
- Katso koko dokumentti: akatemiaprofessori Howy Jacobs selvittää, miltä sähköisen liikenteen tulevaisuus näyttää Suomessa ja maailmalla.
- Sähköinen liikenne Electro Mobility -Youtube -kanavalla
Sähköinen liikenne -dokumentin lyhyet versiot aiheittain
Liikenne sähköistyy – mahdollisuus Suomelle
Mitä mahdollisuuksia sähköinen liikenne tuo Suomen taloudelle ja viennille? Mitä meillä jo osataan ja miksi juuri Suomessa menestytään? Asiantuntijoina latausoperaattori Virran toimitusjohtaja Jussi Palola, bussivalmistaja Linkkerin toimitusjohtaja Sami Ruotsalainen ja sähkönkäyttötekniikan professori Juha Pyrhönen.
Sähköinen julkinen liikenne
Suomi on kärkisijalla joukkoliikenteen sähköistämisessä ja tutkimus ja tuotekehitys avaavat uusia vientinäkymiä. Sähköbussin hankintahinta on vielä perinteistä dieselbussia korkeampi, mutta neljännekseen jäävä energiankulutus tekee siitä jo nyt pidemmällä aikavälillä kannattavan.
Sähköautojen lataus
Sähköauto ladataan miltei aina kotona ja yöaikaan. Älykäs latauspiste valitsee latausajan automaattisesti sähkön hinnan mukaan. Julkisia latauspisteitä tarvitaan kaupunkien keskustoihin, kauppakeskuksiin ja pääteiden solmukohtiin. Suomalaista latauspalveluosaamista viedään jo maailmalle. Lataamisen asiantuntijoina Rami Syväri (Fortum), Jussi Palola (Virta) ja Jiri Räsänen (Parkkisähkö).
Sähköautot ja energiajärjestelmä
Tulevaisuuden sähköenergiajärjestelmässä on yhä enemmän uusiutuvaa, sääriippuvaa tuotantoa. Silloin järjestelmään tarvitaan joustavia elementtejä, jotta tehotasapaino säilyy. Sähköautot muodostavat verkkoon nopeasti reagoivan akkujärjestelmän, joka mahdollistaa sähkönkulutuksen joustavan säädön. Asiantuntijoina professori Pertti Järventausta ja tutkija Joni Markkula (Tampereen yliopisto) sekä Juha Stenberg (Ensto).
Energiansäästö jakeluliikenteessä
Raskaan liikenteen sähköistäminen hiljentäisi kaupunkeja ja lisäisi viihtyisyyttä. Tampereella sähköautoa käytetään jakeluliikenteessä ja suuri etu on dieselautoa merkittävästi parempi energiatehokkuus. Asiantuntijoina Nils-Olof Nylund (VTT), Jukka Pellinen (TAMK) ja Markus Mäkelä (Wapice).
Sähköajoneuvot työkäytössä
Sähköisestä voimalinjasta on etua hyötyä työkäytössä. Esimerkiksi kaivoksissa dieselin korvaaminen sähköllä tuo merkittävät säästöt, kun ilmanvaihtoa voidaan vähentää. Asiantuntijjoina Panu Sainio (Aalto-yliopisto) ja Mikko Valtee (Sandvik).