Suurteholatausasemat tulevat

Akkujen suurentuessa autojen pikalatauksessa siirrytään vääjäämättä kohti yhä suurempia lataustehoja. Suurteholatausasemat (HPC, high-power charging) eivät ole utuista tulevaisuutta, vaan lähimmät ABB:n toimittamat latauspisteet löytyvät Oslon ja Tukholman tuntumasta.

[[{"fid":"412","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":""},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":""}},"attributes":{"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Naapurimaiden uudet supertehokkaat latauspisteet ovat osa Pohjoismaiden suurteholatauskäytävää. Käytävä tarkoittaa neljää latausasemaa Oslon ja Helsingin väliselle reitille. Enempää ei tarvita, sillä premium-autojen akut tulevat olemaan suuria ja asemat sijoitetaan pisteisiin, joissa matkaikkuna on optimaalinen.

Suurtehoasemien latauspistoke on tuttu eurooppalainen CCS tai japanilaisista autoissa käytetty ChaDeMo. Merkittävä ero on latauspistoolin ja -kaapelin nestejäähdytys, jota tarvitaan kun latausteho nostetaan jopa 350 kilowattiin. Tällaisilla tehoilla saadaan esimerkiksi Audin uusi, lattian alle sijoitetulla 95 kW akulla varustettu e-tron-prototyyppi uudelle matkalle alle puolessa tunnissa. WLTP-testisyklin mukainen ajomatka on tällöin 400 kilometriä.

Suurteholatausverkot ovat henkilöautovalmistajien vahvassa intressissä, sillä oman latausverkkonsa rakentanutta Teslaa ei haluta päästää karkumatkalle. Uudet suurteholatausverkot eroavat Teslan Supercharger-verkosta siitä, että niissä voi ladata kaikkia autoja – ei pelkästään Tesloja. Parhaillaan Eurooppaan rakennetaan peräti kolmea verkkoa, joissa pystytään lataamaan autoja 350 kW teholla:

  • Ionity-verkon takana ovat autovalmistajat BMW, Mercedes, Ford ja Volkswagen

  • Ultra-E -verkkoa rakentavat latausoperaattori Allego, autovalmistajat Audi, BMW, Magna, Renault ja 24 maan latausverkkoja yhdistävä Hubject.

  • Tuorein tulokas on latausoperaattori Allegon MEGA-E, joka aikoo kytkeä Euroopan metropolit toisiinsa 20 maahan rakennettavilla 322 ultranopealla latauspisteellä.

Verkostojen on tarkoitus tarjota 350 kW latauskapasiteetti asemillaan. Niillä pystyy lataamaan sähköautoja nopeammin kuin millään nykyisellä latausasemalla.

ABB:lle ultranopea latausteknologia on tuttua ja koeteltua, sillä samaa rauta toimii jo nyt sähköbussien lataamisessa. Tässä piilee myös tärkeä näkökulma, joka tekee investoinneista kalliisiin suurtehoasemiin mielekästä: järkevästi järjesteltynä samoilla asemilla voidaan ladata myös raskaan liikenteen ajoneuvoja.

Järkevä järjestely tarkoittaa tässä tapauksessa ennen muuta sitä, että paikalle pääsee myös suurella ja korkealla ajoneuvolla.  

Jukka A. Mäkinen
ABB

 

Juttua päivitetty: Fortum Charge & Drive on irtautunut MEGA-E -hankkeesta.