Kaksisuuntainen lataus syrjäyttää perinteisen latauspisteen muutamassa vuodessa

Helenin kaikille avoin kaksisuuntainen latauspiste Helsingin Suvilahdessa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa. Edelläkävijän tavoitteena on hankkia käytännön kokemusta jatkoa ajatellen: miten asiakkaat suhtautuvat maksuttomaan kaksisuuntaiseen latausmahdollisuuteen, tuleeko palautetta, ja miten auto toimii latauspisteen kanssa.

 ”Kaksisuuntainen lataus muuttaa auton sähkövarastoksi ja on omiaan käyttöpaikkaan, missä auto seisoo pitkiä aikoja paikoillaan”, kertoo Helenin sähköisen liikenteen palvelukehityksestä vastaava Juha Karppinen.

”Kun siirrytään energian syöttämiseen autojen akuista takaisin verkkoon päin, on ratkaistavana kaksi asiaa. Teknologian lisäksi on oltava palvelumalli, jolla auton käyttäjä suostuu järjestelyyn”, Enston sähköautojen latausratkaisujen tuotekehityksestä vastaava tuotekehitysjohtaja Ville Parviainen. 

Missä vaiheessa sähköautot voisivat olla keskeisessä roolissa Suomen energiajärjestelmässä? Parviainen arvioi kahdesta viiteen vuoden kuluessa nähtävän laajempia ratkaisuja siitä, miten sähkön syöttöä verkkoon päin voidaan optimoida ja hyödyntää. 

Lue koko artikkeli.