Kaksisuuntainen lataus syrjäyttää perinteisen latauspisteen muutamassa vuodessa
”Kaksisuuntainen lataus muuttaa auton sähkövarastoksi ja on omiaan käyttöpaikkaan, missä auto seisoo pitkiä aikoja paikoillaan”, kertoo Helenin sähköisen liikenteen palvelukehityksestä vastaava Juha Karppinen.
”Kun siirrytään energian syöttämiseen autojen akuista takaisin verkkoon päin, on ratkaistavana kaksi asiaa. Teknologian lisäksi on oltava palvelumalli, jolla auton käyttäjä suostuu järjestelyyn”, Enston sähköautojen latausratkaisujen tuotekehityksestä vastaava tuotekehitysjohtaja Ville Parviainen.
Missä vaiheessa sähköautot voisivat olla keskeisessä roolissa Suomen energiajärjestelmässä? Parviainen arvioi kahdesta viiteen vuoden kuluessa nähtävän laajempia ratkaisuja siitä, miten sähkön syöttöä verkkoon päin voidaan optimoida ja hyödyntää.