sähköauto

Minulleko sähköauto?

Vuoden 2022 aikana sähköautoilijoiden määrä liikenteessä kasvaa arvion mukaan yli 50 000:lla. Sähköauton ostajista yhä useampi valitsee täyssähköauton, joiden osuus sähköautokannan kasvusta on noussut jo 40 prosentin tasolle. Sähköautoiluun siirtymistä edistävät sähköajon ylivoimaisen energiatehokkuuden lisäksi ARA-lataustuen myötävaikutuksella rakennettavat latausvalmiudet taloyhtiöihin ja työpaikoille sekä täyssähköautoilua palvelevan suuritehoisen latausinfrastruktuurin vahva rakentaminen, johon Energiaviraston järjestämän kilpailutuksen kautta on haettavissa myös tukea.

Yksi täyssähköauton valinneista on kirkkonummelainen Mikaela Tamminen, jolla on ollut oma täyssähköauto nyt muutaman kuukauden ajan.

”Parhaimpia ovat varhaiset aamut, kun ajan töihin Veikkolaan. Linnut laulavat, luonto ympärillä on pakahduttavan vihreä ja auto rullaa pehmeästi ja äänettömästi pitkin pieniä mutkaisia teitä”, Mikaela Tamminen kuvailee. 

”Taidan olla koukussa. Sähköautoilu on vaan niin mukavaa, helppoa ja ekologista. Ja moottoritiellä auto kiihtyy tarvittaessa niin nopeasti, että vatsanpohjasta ottaa”, Tamminen kertoo ja naurahtaa.

Käytettynä tuttu auto

Tammisella on sähköautoilusta myös aikaisempaa kokemusta. Hän on tehnyt ystäviensä kanssa sähköautoilla jo useamman reissun Lappiin.

”Kaikki lähti muutama vuosi sitten siitä, kun halusimme testata, miten sähköautoilla pärjää pohjoisessa, Aika hyvin pärjäsi jo silloin, ja nyt, kun latausverkosto on kehittynyt, vielä paremmin. Kerran Inarissa oli pakkasta -34 astetta, mutta sekään ei matkantekoa haitannut.”

Myös Tammisen nykyinen auto, Tesla Model 3 LR, on hänelle jo entuudestaan tuttu.

”Auto oli ennen ystävälläni leasingilla. Kun auto vapautui, ostin sen käytettynä.”

Sähköautoja löytyy erilaisin tarpeisiin

Tammisella on vinkkejä myös muille täyssähköauton hankintaa harkitseville.

”Aluksi on tärkeää miettiä ainakin sitä, kuinka paljon ja minkälaista ajoa itsellä on eli tarvitseeko pitkän matkan auton vai riittääkö vähän pienempi akkukoko.”

Hän mainitsee, että samoillakin valmistajilla ja merkeillä on nykyään erilaisia malleja erilaisiin käyttötarkoituksiin.

”Hankinnassa kannattaa tietenkin ottaa huomioon myös se, ketkä kaikki muut autoa käyttävät, pitääkö löytyä tilaa myös kissoille, koirille, lapsille ja rattaille.”

Hän mainitsee, että myös sähköisten perheautojen valikoimat ovat kasvaneet.

Täyssähkö vai hybridi?

Vaan vilkaistaanpa vielä vähän peiliä ja perutetaan taaksepäin. Se kenties keskeisin kysymys kuuluu: valitako täyssähköauto vai hybridi.

Motivan asiantuntijoiden mukaan ladattava hybridi sopii käytännössä kenelle tahansa, myös pitkiä matkoja säännöllisesti ajaville ja haja-asutusalueilla asuville. Nykyaikaisten hybridien toimintamatkat sähköllä ovat kasvaneet jo niin pitkiksi, että sähköajon osuus alentaa olennaisesti pidemmänkin ajomatkan käyttökustannuksia ja ympäristövaikutuksia. Arkiajo sujuu lähes yksinomaan sähköllä, jos suuri osa matkoista ajetaan kaupunkialueella tai päivittäiset ajokilometrit jäävät noin 40–80 kilometriin.

Kun ladattavalla hybridillä lähdetään pitkälle matkalle, kuljettajan ei tarvitse välttämättä miettiä akun lataamista, koska käytössä on myös polttomoottori. Sähköisen liikkumisen mukavuudesta ja ekologisuudesta voidaan tosin nauttia maksimaallisesti vain silloin, jos autoa on mahdollista ladata säännöllisesti.

Tammisella itsellään ei ole käyttökokemuksia hybrideistä.

”Hybrideissä on ehdottomasti omat hyvät puolensa. Mutta mitä olen kavereista huomannut, niin monelle ne ovat myös eräänlainen välivaihe. He ajavat ensin hybridillä, mutta siirtyvät sitten jossakin vaiheessa täyssähköautoon.”

Käyttökulut ovat alhaisia

Tällä hetkellä Tammisen päivittäiset ajot pääkaupunkiseudulla ovat tietenkin paljon lyhempiä kuin vaikkapa taannoisilla Lapin reissuilla.

”Pärjään hyvin kotilatauksella, koska akkukapasiteettia on peräti 450 kilometrille. Kun käyn ostoksilla, hyödynnän kauppojen ilmaisia latauspisteitä ja joskus myös maksullisia pikalatauksia. Ajomatkan pituuteen voi vaikuttaa paljon myös esimerkiksi omalla ajotavalla, välttämällä turhia kiihdytyksiä.”

Tammisella on kotonaan voimavirtapistokkeeseen liitetty latausasema. Hän käyttää lataukseen pörssisähköä, mutta lataa autoaan silloin, kun se puhelimen sovelluksen mukaan on edullisinta.

”Käyttökulut ovat todella edulliset, vain murto-osa siitä, mitä bensiini tai diesel tulisi maksamaan.”

Uuden sähköauton ostaja tai pitkäaikaisvuokraaja voi saada 2000 euroa valtion hankintatukea 1.1.2022 – 31.3.2023 välisenä aikana. Käytettyjä autoja etuus ei kuitenkaan koske.

Tulevaisuus on sähköautojen

Tamminen vinkkaa, että lisätietoja sähköautoilusta löytyy muun muassa asialle omistautuneista Facebook-ryhmistä.

”Alan aktiivit järjestävät joka kuukauden toinen sunnuntai myös Sähköautojen renkaanpotkijaiset -tapahtumia, joissa pääsee tutustumaan autoihin ja aiheeseen ihan läheltä.”

Vaan entäpä, jos joku vieläkin epäilee, että ”en kai minä nyt kuitenkaan, sähköautoilu taitaa olla sellaista hipsterien hommaa…”

”Onneksi tuollaisesta ajattelusta ollaan jo pääsemässä eroon. Sähköautoilijoiden kirjo on todella laaja. Mukana kaikenikäisiä ja -taustaisia ihmisiä, varakkaampaa väkeä ja samalla lailla ihan tavallisia tallaajia. Itse esimerkiksi olen, lastenhoitajana ja keikkaopettajana, matalapalkka-alalla.”

Yhteisiäkin piirteitä ryhmästä toki löytyy:

”Yhteistä on se, että ihmiset arvostavat sähköautoilun ekologisuutta, mukavuutta, vaivattomuutta ja äänettömyyttä. He ymmärtävät, että tulevaisuus on sähköautojen.”

Lisätietoja sähköautoilusta: katso sähköautoillen.fi.

Sähköautojen ja latausinfran kehityksestä saat lisätietoja tästä.

 

Alkuperäinen teksti: Matti Välimäki