Sähköautojen suosio kasvaa myös Suomessa – trendi kuitenkin päinvastainen kuin muualla

Sähköautojen suosio kasvaa edelleen ripeästi, kertoo Teknologiateollisuuden tuore sähköisen liikenteen tilannekatsaus.
Sähköautojen suosio kasvaa edelleen ripeästi, kertoo Teknologiateollisuuden tuore sähköisen liikenteen tilannekatsaus. Kesäkuun lopussa sähköautoja oli liikenteessä yli 11 300 kpl. Sähköautokanta on kasvanut vuodessa 136 %. Nykyisellä kasvuvauhdilla sähköautojen määrä liikenteessä ylittänee vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä 20 000 kappaleen rajan, joka on energia- ja ilmastostrategian mukainen sähköautojen määrän tavoite vuoden 2020 loppuun mennessä.

 

Suomi etenee sähköautoilussa kuitenkin eri raidetta kuin muu maailma, sillä ladattavien hybridien autokanta kasvaa tällä hetkellä huomattavasti täyssähköautoja nopeammin. Täyssähköautojen osuus koko sähköautokannasta Suomessa on 16%. Vastaava osuus kansainvälisesti on 60%. Vuoden 2018 ensimmäisellä puoliskolla käyttöönotettujen täyssähköautojen osuus kaikista sähköautoista oli 10 %. Liikenteen 50 prosentin päästövähennystavoitteen saavuttaminen edellyttää nollapäästöisten täyssähköautojen merkittävästi suurempaa osuutta kaikista sähköautoista.

Vuoden 2018 alusta voimaantullut määräaikainen hankintatuki tukee nollapäästöisten sähköautojen hankintaa Suomessa 2000 eurolla. Naapurimaassamme Ruotsissa vastaava hankintatuki nollapäästöisille autoille on ollut heinäkuusta 2018 lähtien 6 000 euroa. Nollapäästöisten autojen hankintaa voidaan edistää myös verotuksen avulla. Tehokas toimenpide liikenteen päästöjen vähentämiseksi on nollapäästöisen työsuhdeautoilun verotuksen kehittäminen. Työsuhdeautojen ajosuoritteet ovat keskimääräistä henkilöauton ajosuoritetta huomattavasti korkeammat.

Sähköautokannan kasvun edellytyksenä on latausverkoston toimivuus ja latausmahdollisuuksien parantuminen. Latausverkoston kasvua ja laajentumista edistetään tällä hetkellä monipuolisesti kattaen kotilatauksen, asiointilatauksen, pikalatauksen sekä julkisen liikenteen latausjärjestelmät. Kasvua vauhdittavat myös kauppaketjujen sekä muiden yritysten päätökset tarjota latauspalvelua toimipisteidensä yhteydessä. Pikalatauspisteiden määrä mahdollistaa jo nyt sujuvan täyssähköautolla liikkumisen suuressa osassa maata.

– Kiinteistössä tapahtuvaa latausta tulee saada kasvatettua, erityisesti kerrostaloissa kaupunkialueilla. Kotilataus on tärkein lataus, ja mahdollisuus siihen vaikuttaa voimakkaasti kuluttajan halukkuuteen hankkia sähköauto, Teknologiateollisuuden liikenneasiantuntija Heikki Karsimus arvioi.

Elokuussa taloyhtiöiden haettavaksi tuli valtiontuki, joka kattaa 35 prosenttia toteutuneen sähköremontin kustannuksista, kuitenkin enintään 90 000 euroa.

Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q2/2018

 

Lisätietoja:

Heikki Karsimus, johtava asiantuntija

Teknologiateollisuus ry, Liikenne ja teknologiat

040 564 9020, heikki.karsimus@teknologiateollisuus.fi