Sähköautojen suosio kasvaa ripeästi myös Suomessa

Sähköautot ovat lyöneet itsensä läpi myös Suomessa, kertoo sähköisen liikenteen tuore tilannekatsaus.

Sähköautojen määrä liikenteessä on tuplaantunut alle 11 kuukaudessa ja oli maaliskuun lopussa yli 9000 kpl. Nykyisellä kasvutrendillä sähköautojen määrä liikenteessä ylittänee vuoden 2019 puoliväliin mennessä 20 000 kappaleen rajapyykin.

Sähköautokannan kasvun edellytyksenä on latausmahdollisuuksien parantuminen. Investointituki on nopeuttanut latausverkoston kasvua ja luonut pohjaa sähköautoilun kasvulle Suomessa. Pikalatauspisteiden määrä mahdollistaa jo nyt sujuvan täyssähköautolla liikkumisen suuressa osassa maata. Kaikkien julkisten latauspaikkojen määrä on kasvanut vuoden aikana noin 90 %. Erityisesti yritykset ovat todennäköisesti aikaistaneet päätöksiään latauspisteitä varten saatavan tuen vuoksi. ”Tuki on kannustanut ja mahdollistanut latauspisteiden hankkimista myös pienempien yritysten toimipisteiden yhteyteen”, Teknologiateollisuuden liikenneasiantuntija Heikki Karsimus arvioi.

Sähköinen liikenne ja muut vähäpäästöiset teknologiat ovat tehokas tapa vähentää päästöjä energia- ja ilmastostrategian mukaisesti. Nollapäästöisten täyssähköautojen osuus kaikista liikenteessä olevista sähköautoista on tällä hetkellä noin 18 %. ”Nyt tulisi panostaa nollapäästöisen autoilun edistämiseen. Liikenteen 50 prosentin päästövähennystavoitteen saavuttaminen edellyttää täyssähköautojen suurempaa osuutta”, Karsimus toteaa. Ladattavien hybridien autokanta kasvaa tällä hetkellä huomattavasti täyssähköautoja nopeammin.

Vuoden 2018 alusta voimaan tullut määräaikainen hankintatuki on oikeansuuntainen toimenpide, mutta vaikuttavuudeltaan on edelleen verrattain pieni. Hankintatuen korottaminen 4000 euroon parantaisi nollapäästöisten sähköautojen saatavuutta Suomessa. Lisäksi työsuhdeautoilun verotuksen kehittäminen vähäpäästöisyyttä suosivaksi on kustannustehokas ja nopea tapa vähentää liikenteen päästöjä. Kaikista ensirekisteröidyistä autoista lähes 20% on työsuhdeautoja, jotka ovat tällä hetkellä hankintatuen ulkopuolella eikä niiden verotus ole päästöperusteista. ”Työsuhdeautoilun verotuksen muuttaminen päästöperusteiseksi tai huomioiminen hankintatuessa edistäisi erityisesti nollapäästöisten sähköautojen käyttöönottoa”, Heikki Karsimus päättää.

Uusin tilannekatsaus 2018 Q1 löytyy täältä.

Lisätietoja:

Heikki Karsimus, Teknologiateollisuus ry

johtava asiantuntija, liikenne ja teknologiat

puh. 040 564 9020, heikki.karsimus@teknologiateollisuus.fi

@HeikkiKarsimus