Sähköisen jakeluauton energiatehokkuus vakuuttaa

Tampereella on kahden vuoden ajan testattu Pohjoismaiden ensimmäistä kokonaan sähkökäyttöistä raskasta jakeluautoa. Sähköisen kuorma-auton energiatehokkuus on osoittautunut erinomaiseksi ja teknologian kehittäminen avaa kiinnostavia mahdollisuuksia suomalaiselle osaamiselle.

Sähköautoksi muunnetun DAF-kuorma-auton energiankulutus on ollut kesäaikaan 0,75 kWh/km, talvella noin kymmenyksen enemmän. Niinivirralla vastaavan dieselillä varustetun, Euro5-normin mukaisen kuorma-auton energiankulutus on 2,2 kWh kilometriä kohti. Dieselmoottorissa siis kaksi kolmasosaa polttoaineen energiasta muuttuu hukkalämmöksi. Sähkökuorma-auton hyötysuhdetta parantaa myös regenerointi: jarrutuksessa liike-energiaa tallennetaan takaisin akkuihin. 

Projektipäällikkö Jukka Pellinen Tampereen ammattikorkeakoulusta näkee, että Suomesta löytyy tuotteita ja ohjelmointitaitoa, joka olisi hyödynnettävissä raskaan liikenteen sähköistämisessä.

”Suomessa on paljon osaamista, jonka avulla voitaisiin kehittää hyvinkin nopeasti kärkituotteita maailmalle. eTruck-projektista taas voi syntyä sekä yhteistyötä auton valmistajan kanssa että aihioita kotimaiseen yhteistyöhön”, Pellinen sanoo.

Lue koko artikkeli >>