Valmet Automotive jatkokehittämään Avantin akkukäyttöistä kuormaajaa

Ma, 05.09.2016 - 11:42

Valmet Automotive ja Avant Tecno Oy kehittävät yhdessä litiumakkujärjestelmää Avant Tecnon täyssähköiseen kuormaajaan.

[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"333","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"319","typeof":"foaf:Image","width":"480"}}]]
Avant e5 on varustettu 201 Ah lyijyakuilla. Siinä on kaksi sähkömoottoria:
6 kW moottori ajoa varten ja 2 kW moottori, joka hoitaa puomin ja kauhan liikkeet sekä työlaitehydrauliikan.

Avant Tecno julkisti täyssähköisen lyijyakkuja käyttävän Avant e5 -pyöräkuormaajan alkuvuonna 2016. Nyt Valmet Automotive ja Avant Tecno kehittävät yhteistyössä litiumakulla varustettua e6-mallia.

Litiumakun etuina parempi suorituskyky, pidempi toiminta-aika ja nopea lataus

Litiumakku on merkittävästi lyijyakkua parempaa suorituskykyä. Kevyessä käytössä litiumakun suorituskyky on 30 prosenttia lyijyakkua parempi, raskaalla kuormituksella toiminta-aika on jopa kolme kertaa lyijyakkua pitempi. Litiumakun voi ladata jopa puolessa tunnissa, ja 30 prosenttia lyijyakkua kevyempänä se parantaa selkeästi kuormaajan hyötykuormaa.

”Litiumakuilla toimiva laite sopii erityisesti esimerkiksi rakennustyömaille, joissa laitteen käyttö työaikana on lähes jatkuvaa. Akun kesto on käytöstä riippuen 3­–6 tuntia ja koneen ehtii lataamaan täyteen ruokatunnin aikana”, kertoo Avant Tecno Oy:n toimitusjohtaja Risto Käkelä.

 Meluton ja päästötön täyssähköpyöräkuormaaja sopii myös esimerkiksi saneerauskohteisiin, joissa osa tiloista on remontin aikana käytössä. Kaupunkialueilla sähköpyöräkuormaajan käytöllä voidaan välttää esimerkiksi lumenajon meluhaittoja asukkaille.

”Sähkökoneet tulevat valtaamaan osansa markkinoista päästöttömyytensä ja meluttomuutensa ansiosta. Akku- ja latausteknologia kehittyvät jatkuvasti ja varmasti uusia käyttökohteita tämänkin myötä löytyy”, Käkelä jatkaa.

Akkujärjestelmän kehityksessä hyödynnetään kokemusta autoteollisuudesta

Valmet Automotive kehittää Avant e6 -pyöräkuormaajaan litiumakut sekä akustojen jäähdytysjärjestelmät ja auttaa niiden integroinnissa koneisiin. Kehitystyössä Valmet Automotive hyödyntää monipuolista kokemustaan akkujärjestelmien suunnittelu- ja valmistusprojekteista.

”Autoissa vastaamme yleensä koko sähköisen voimalinjan suunnittelusta, mutta nyt kun Avant Tecnolla on hieno tuote jo olemassa, teemme tätä yhteistyössä”, kertoo Jyri Kylä–Kaila Valmet Automotivelta.

 Valmet Automotive on kehittänyt sähköajoneuvoja jo vuodesta 2008 ja Uudessakaupungissa on panostettu insinööriosaamisen ja ohjelmistojen lisäksi omaan testauslaboratorioon. Avant Tecnolla on korkealuokkaista osaamista pyöräkuormaajien suunnittelusta ja valmistuksesta, ja yritysten yhteistyön tavoitteena onkin kokoluokkansa edistynein täyssähköinen pyöräkuormaaja.

”Pääfokuksemme on ollut autoteollisuudessa. Nyt olemme panostaneet enemmän myös muille toimialoille hyödyntäen autopuolen osaamistamme. Uusi litium-akuilla varustettu Avant on erinomainen esimerkki tästä. Se on merkittävä vientituote, jolla on globaalit markkinat”, Kylä-Kaila sanoo.

Valmet Automotive tuottaa autoteollisuudelle suunnittelu- ja valmistuspalveluja, avoautojen kattojärjestelmiä sekä konsulttipalveluja. Valmet Automotiven erikoisalaa ovat korkean arvoluokan henkilöautot, avoautot ja sähköiset ajoneuvot. Yhtiön palveluksessa on yli 2000 osaajaa Suomessa, Saksassa ja Puolassa. www.valmet-automotive.com

 Avant Tecno Oy on maailman johtava korkealuokkaisten pienkuormaajien ja niiden työlaitteiden ja lisävarusteiden valmistaja. Yritys aloitti toimintansa vuonna 1991 ja on vuosien saatossa muodostunut käsitteeksi pienkuormaajien alalla. Avantin tehdas sijaitsee Ylöjärvellä Tampereen kupeessa. Lisäksi Avantilla on omat myyntiyhtiöt Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa sekä maahantuojia yli 40 maassa eri puolilla maailmaa. www.avanttecno.com